Hoe voorkom je blessures op de squashbaan?

Algemeen

Hoe voorkom je blessures op de squashbaan?

Voor een fanatiek squasher is niets vervelender dan een blessure. Een verstuikte enkel, gescheurde spier of gebroken bot veroorzaakt niet alleen veel pijn en ongemak in het dagelijks leven, maar betekent ook dat je de squashbaan een tijdje links moet laten liggen. Als het even kan, wil je blessures dan ook vermijden. Maar hoe pak je dat aan?

Wat voor soorten blessures zijn er?

Allereerst is het belangrijk om te weten dat er bij squash twee soorten blessures zijn: contactblessures en niet-contactblessures. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn contactblessures het gevolg van ‘contact’ op de squashbaan. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan een klap met een racket. Onder niet-contactblessures vallen alle overige blessures, zoals verstuikte enkels en gescheurde spieren. Zij worden vaak veroorzaakt door overbelasting.

Hoe voorkom je contactblessures?

Bij contactblessures is het voorkomen van blessures niet altijd even eenvoudig. Het komt namelijk vaak voor dat squashers een klap met een racket krijgen doordat hun tegenstander te wild om zich heen slaat. Aangezien je niet in de hand hebt hoe andere squashers zich gedragen, kan je contactblessures nooit voor 100% voorkomen. Toch kan je de risico’s wel beperken. Zo helpt het al enorm als je de regels kent en tijdens de match goed oplet waar je tegenstander zich bevindt. Veel ongelukken gebeuren immers doordat squashers in de hitte van het spel keihard slaan zonder goed om zich heen te kijken. Sla dus pas als je zeker weet dat je niemand raakt.

Wel of geen squashbril?

Verder is het ook aan te raden om een squashbril te dragen. Een squashbal kan immers een snelheid van wel 200 kilometer per uur bereiken. Als je door zo’n harde bal in je oog geraakt wordt, kan je ernstig oogletsel oplopen en in het ergste geval zelfs blind worden. Je kan je hier tegen beschermen door een squashbril te dragen. De beste bescherming bieden exemplaren van polycarbonaat plastic zonder scharnieren. Toch draagt lang niet iedere squasher in Nederland zo’n bril. Een vaak gehoorde reden hiervoor is dat een squashbril je zicht belemmerd, wat je winkansen ernstig zou aantasten. Nu moet je voor jezelf afwegen of het risico op een oogblessure opweegt tegen dit (vermeende) voordeel op de squashbaan.

Hoe voorkom je niet-contactblessures?

Van alle niet-contactblessures komen (volgens sportzorg.nl) bij squash verstuikte enkels het vaakst voor, gevolgd door spierblessures. Een van de redenen hiervoor is dat squashen zich in een relatief kleine ruimte afspeelt, maar toch een zeer snelle sport is. Omdat je continu moet starten, stoppen en draaien, is de kans groot dat je een keer wegglijdt. Zorg daarom dat je alleen met het juiste schoeisel de squashbaan op gaat. Goede squashschoenen hebben voldoende grip op de vloer, maar hinderen tegelijkertijd ook je draaibewegingen niet. Daarom hebben de meeste squashschoenen een cirkelprofiel.

Denk om de warming-up!

Daarnaast is het belangrijk om altijd een warming-up te doen voordat je de baan op gaat. Bij squashen moet je immers de hele tijd snel starten, om even later weer abrupt te stoppen. Als je dit doet zonder vooraf je spieren op te warmen, loop je kans op blessures in je onderlichaam. Trek daarom eerst een paar sprintjes voor je aan een match begint en doe ook een paar oefeningen om de spieren in de rest van je lichaam warm te krijgen. 

Luister naar je lichaam

Beginnende spelers moeten verder goed op hun slagtechniek letten. Als je de bal namelijk vanuit je pols slaat, kan dit tot overbelasting van dit gewricht leiden. Een squashracket is namelijk relatief zwaar, zeker vergeleken met bijvoorbeeld een badmintonracket. Als je met een verkeerde techniek slaat, zal je na een tijdje pijnklachten aan je pols krijgen. Ten slotte is het belangrijk om altijd naar je lichaam te blijven luisteren. Veel blessures ontstaan immers door overbelasting. Hoe heet de strijd op de squashbaan er ook aan toegaat, ga niet over je eigen fysieke grenzen heen. Zelfs als het je de eindoverwinning oplevert, zal je er de dagen (of weken) na de match waarschijnlijk veel spijt van hebben. En zelfs als je niet altijd wint, is squash natuurlijk nog steeds een hele leuke sport!
 

« Terug