5 tips om je spel te verbeteren

Algemeen

5 tips om je spel te verbeteren

Squashen behoort niet alleen tot gezondste sporten ter wereld, maar is vergeleken met bijvoorbeeld tennis ook eenvoudig om te spelen. Zelfs als je minder goed bent in de sport, het je tijdens het squashen nog steeds het gevoel intensief bezig te zijn. Tegelijkertijd moet je tijdens het spel met veel factoren rekening houden. Hierdoor is de perfectie benaderen in squashen bijna onmogelijk. Toch zijn er wel degelijk stappen die je kan nemen om je eigen spel te verbeteren. Wij hebben hiervoor alvast vijf tips voor jou op een rijtje gezet.

1: Denk om de basis

Op school beginnen kinderen in de regel niet aan kwantummechanica voordat ze hebben leren optellen. Bij squash geldt hetzelfde principe. Pas als je de basis onder de knie hebt, kan je aan complexere technieken beginnen. Uit onderzoek blijkt dat je gemiddeld tussen de 10.000 en 20.000 keer een squashbal moet slaan voordat je de slag automatisch en ontspannen kan uitvoeren. Als je jezelf deze basis eenmaal eigen hebt gemaakt, zorg er dan voor dat je deze vaardigheden vasthoudt. Blijf daarom elke training aan je swings werken

2: Kijk de kunst af

Misschien een open deur, maar van je mede-squashers kan je heel wat leren. Ga daarom naar wedstrijden of toernooien kijken. Dit hoeven niet per se matches tussen professionele squashers te zijn. Ook van krachtmetingen tussen spelers bij jouw plaatselijke club kan je het nodige opsteken. Wedstrijden bekijken is zo een ideale mogelijkheid om nieuwe tactieken of technieken op te pikken. Schaam je daarnaast vooral niet om mede-squashers bij je plaatselijke club om tips te vragen. 

3: Varieer je trainingen

Het kan verleidelijk zijn om elke week dezelfde training te volgen met een vaste groep. Hoewel het natuurlijk leuk is om je vriendenclub wekelijks te zien, bestaat het gevaar dat squashen hierdoor een soort routineklus voor je wordt. Bovendien beperkt dit je mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen als speler. Zorg daarom voor wat variatie. Probeer nieuwe oefeningen uit en ga af en toe eens met andere mensen trainen. Zo verbreed je je horizon en kan je nieuwe technieken leren. Bovendien zal wat meer variatie je plezier in de sport nog verder vergroten.

4: Versterk je spieren

Voor squashen heb je sterke arm- en beenspieren nodig. Bij het slaan van een squashbal komt de meeste kracht uit je benen. Train daarom de spieren in je onderlichaam in een sportschool. Met sterkere beenspieren kan je de squashballen harder en met meer impact wegslaan. De lunge is hier een goede oefening voor, met name de jumping variant.

5: Denk om je enkels

Squashen is een razendsnelle sport, waarbij de bal in een kleine ruimte alle kanten op schiet. Hierdoor moet je voortdurend duiken, draaien en van richting veranderen. Dit alles vormt een zware belasting voor je enkelgewrichten. Sterke enkels zijn dus bepaald geen overbodige luxe. Er zijn verschillende oefeningen waarmee je dit gewricht kan versterken, zoals de gekruiste beenzwaai, tenenlopen, eenbenige kniebuigingen en de lopershouding. Heb je het te druk om deze activiteiten in je dagelijks leven in te passen? Dan kan je er ook voor kiezen om een paar keer per week op één been te staan. Door tijdens het koken, afwassen of tandenpoetsen op één been te staan, versterk je je enkels al behoorlijk. Vergeet hierbij niet om je benen af te wisselen, zodat beide enkels aan bod komen. 

« Terug