Squashschoenen kopen? Hier moet je op letten

Algemeen

Squashschoenen kopen? Hier moet je op letten

Helaas horen blessures bij squash, aangezien het een fysiek vrij zware sport kan zijn. Vaak zijn deze blessures rond de schouders en ellenbogen, maar ook de heupen, knieën, enkels en voeten zijn erg gevoelig voor verwondingen. Enkele voorbeelden zijn achillespeesontsteking, een shin splint en blaren.

Veel van deze blessures kun je voorkomen door de juiste uitrusting te gebruiken. De schoenen die je draagt zijn van enorm belang. Naast je racket is dit de belangrijkste aankoop die je doet als squashspeler, want de verkeerde schoenen kunnen zorgen voor blessures.


Steun en demping


Wanneer je schoenen uitzoekt, let dan goed op de enkelsteun die de schoen geeft. Zorg er daarnaast voor dat de schoen ook een goede demping heeft, zeker voor je hielen. Gelukkig is er tegenwoordig een grote markt voor speciale squashschoenen, dankzij bedrijven als Salming. Ook Adidas en Asics produceren schoenen die heel geschikt zijn voor squash. Dit zijn vaak schoenen die gericht zijn op volleybal of handbal, maar deze sporten delen dezelfde eigenschappen als squash waardoor de schoenen ook zeer geschikt zijn hiervoor.


Probeer zo veel mogelijk schoenen


In de winkel is het slim om zoveel mogelijk verschillende schoenen te proberen. De schoenen hebben namelijk allemaal andere breedtes, hielen, veters, etc. Zorg daarnaast dat je tijdens het passen dezelfde sokken draagt als de sokken waarin je squasht. Beweeg je voeten en tenen in de schoenen, probeer een paar lunges en als het mogelijk is kun je misschien even kort door de winkel rennen. Let er ook op dat je voeten over het algemeen iets opzwellen als je actief bent, omdat je lichaamstemperatuur omhoog gaat. Het handigst is dus om de schoenen aan het einde van de dag te passen.
Ook al heb je na een tijdje dat ene vertrouwde paar schoenen, toch moet je ze geregeld vervangen. De ondersteuning en demping zal na een tijdje gaan verslijten, ook al voelen ze nog steeds goed aan je voeten. Een handige vuistregel is dat je je schoenen ongeveer elk halfjaar moet vervangen, ervan uitgaande dat je gemiddeld twee tot drie keer per week squasht. 


Neem géén hardloopschoenen


Omdat je bij squash veel aan het rennen bent, lijkt het handig om hardloopschoenen te gebruiken. Maar dit moet je zeker niet doen! Hardloopschoenen hebben andere zolen die niet geschikt zijn voor indoor sporten. Als je hardloopschoenen draagt zonder ronde zijkanten van de zolen, ga je sneller door je enkel.
 

Beeld: Pixabay

« Terug