De Drie Gouden Tips van Milou van der Heijden

Algemeen

De Drie Gouden Tips van Milou van der Heijden

De eerste speeldag van de SBN Competitie seizoen 2020-2021 is al op vrijdag 4 september. Tijd om je klaar te maken voor het aankomend (competitie)seizoen. Om je opweg te helpen in je voorbereiding, hebben wij tot aan de start van de competitie wekelijks een andere prof/coach vragen naar zijn of haar gouden tips op een specifiek gebied van het spel.  Deze week krijgen wij drie gouden tips van vijfvoudig Nederlands Kampioene en nummer 34 van de wereld Milou van der Heijden op mentaal gebied.

Tip 1: Oefen positieve zelfspraak, ook buiten de baan

Tijdens een wedstrijd gaan er heel veel gedachten door je hoofd, zowel positief als negatief. Dit gebeurt bij iedereen en is normaal. Het is belangrijk dat deze gedachten jouw spel niet negatief beïnvloeden. Dus wil je de negatieve gedachten zo snel mogelijk ‘uitschakelen’. Een effectieve manier hiervoor is positieve zelfspraak . Dit is een positieve manier van denken / jezelf toespreken. Bijvoorbeeld als je een onnodige fout maakt, kun je denken/zeggen ‘wat een stomme bal of fout’. Dit zou je kunnen vervangen door ‘jammer, maar wel de juiste bal op dit moment, volgende keer beter’. Zo vervang je een negatieve gedachten door te benoemen dat de uitkomst op dit moment niet goed was, maar het tactisch gezien wel een goede keuze was. Hier kun je dan de volgende rally weer positief mee beginnen. 

Of probeer tussen de rallies jezelf aan te moedigen (bijv: ‘Kom op!’), in plaats van te denken aan wat er niet goed gaat. 

 

Negatieve gedachten gebeuren vaak onbewust omdat we kritisch zijn op onszelf. Ook buiten de baan komt dit gedurende de dag vaak voor. Deze tip kun je dus ook heel goed thuis of tijdens het werk oefenen. Ook hier komen vaak negatieve gedachten naar boven, probeer die dan te vervangen door positieve gedachten. Dit is een gewoonte die je jezelf aan kunt leren door veel te doen. Dus pas het zo vaak mogelijk toe, elke negatieve gedachten probeer je te vervangen door een positieve. Als dit lukt, zul je hier op de baan ook profijt van hebben. 

 

Tip 2: Durf af te zien, ook als je denkt dat je niet meer kan

In een training of wedstrijd kom je een of soms meerdere keren "de man met de hamer" tegen. De natuurlijke reactie van je brein is om je seintjes te geven dat je te moe bent om nog door te gaan. Maar we kunnen vaak veel dieper gaan dan we denken. Dus is mijn tip, durf door die grens heen te gaan. Als je in een training of wedstrijd deze seintjes krijgt, probeer dan toch de volgende rally weer vol te gaan. Of in een training toch net een setje ghosting extra te doen. Zo train je niet alleen fitness (leuke bonus), maar train je dus ook je brein dat je meer aan kunt. 

 

Mocht je vervolgens in een competitie wedstrijd deze beruchte "man met de hamer" tegenkomen, dan kun je erop terugvallen dat je dit gevoel herkent en erop vertrouwen dat je er doorheen kan gaan. 

 

Tip 3: Train en speel taakgericht

Vaak zijn we in trainingen bezig met gaat het goed of slecht. Of tijdens de wedstrijd de uitkomst van winnen of verliezen. Op de dagen dat het goed gaat of je aan het winnen bent, is dat geen probleem. Dan gaat het allemaal vanzelf. Maar op de dagen dat de training niet goed loopt, of de wedstrijd wegglipt door negativiteit of frustratie om het niveau wat je die dag (niet) haalt, is het erg vervelend. 

De taak van een wedstrijd uitslag helemaal omdraaien, of de negatieve spiraal in een training doorbreken lijkt op deze mindere dagen dan ook onmogelijk. De taak is ook veel te groot. Duidelijk is het niet de dag waarop het vanzelf gaat, dus hoe kun je dan in een keer zo’n wedstrijd of training omdraaien. Dit kun je het beste doen door de ’taak’ kleiner te maken. Dus specifiek op onderdelen van een wedstrijd of training te concentreren. Gaat bijvoorbeeld al de hele wedstrijd de service return niet goed, probeer daar dan een kleinere, behapbare taak van te maken. Niet de service return moet beter, dat is te vaag. Maar bijvoorbeeld, vanaf nu ga ik elke service return zo goed mogelijk rechtdoor lengte slaan. Dat zal heus niet meteen perfect lukken, maar door maar de opties te beperken en op een ding te concentreren zal het wel beter gaan. 

 

Bonustip: Ontwikkel een routine

Voor (belangrijke) wedstrijden hebben de meeste spelers last van nervositeit. Een beetje gezonde spanning is goed, maar teveel zenuwen kunnen er voor zorgen dat je spelniveau beduidend minder is. Iedereen gaat anders met zenuwen om, dus een makkelijke tip om zenuwen te laten verdwijnen is er helaas niet.  Wat wel kan helpen is een routine. Bijvoorbeeld bij een warming-up of voor elke service. Als je hier een routine in ontwikkelt, kun je daar je focus op leggen, ook als de zenuwen door je lijf gieren. 

 

Probeer dus tijdens trainingen een ritueel te ontwikkelen wat voor jou werkt, bijvoorbeeld voor de service de bal een x aantal keren stuiteren. En dat dan dus ook bij elke service opnieuw te doen. Als dit een automatisme is geworden, dan kun je er in wedstrijden op terugvallen en op concentreren als je zenuwen de overhand krijgen. 

 

Wat voor routine je ook bedenkt, het is goed. Het belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt en dat het bij je past. 

 

Dankjewel Milou

Volg Milou op social media.

Instagram: @milouvdheijden

Facebook: @milou.vanderheijden

Twitter: @milouvdheijden

Website: www.milouvdheijden.com/
 

« Terug