2020 Jaaroverzicht Squashsport

2020 Jaaroverzicht Squashsport

Squash Bond Nederland hoopt dat iedereen een fijne jaarwisseling heeft gehad. Tom Lucas, Directeur SBN kijkt in het onderstaande overzicht namens SBN terug op een turbulent jaar.

‘Het jaar 2020 gaat de boeken in als een bijzonder jaar. Een jaar waarin de wereld absoluut op zijn kop stond en wij als squashers (140.000) een lange periode niet onze geliefde sport konden beoefenen. Centra en verenigingen (300+) die de manier van werken compleet zagen veranderen en ook de serviceverlening werd beperkt. Een hele andere mindset dan voor de crisis. Ondanks een jaar waarbij we op afstand van elkaar leven was de verbondenheid binnen de squashsport misschien wel het grootst. Squashers vonden manieren om fit te blijven en bleven trouw aan hun centra en de sport. Centra lieten wederom hun creativiteit zien in het aanbieden van sport en creatieve manieren om als centrum deze tijd te overleven. Een van de mooie voorbeelden zijn  het tijdelijke beachveld bij Centre Squash Drachten, de sportlessen buiten of de vele afhaal mogelijkheden bij centra.

2020 is ook een jaar waarin we als Squash Bond onszelf opnieuw hebben uitgevonden als branchevertegenwoordiger en promotor/verbinder van de sport. De samenwerking met de centra is verbeterd en staan we samen, meer dan ooit, voor een sterke squashsport. Een koers die wij als SBN ook na 2020 willen voortzetten. Er zijn ongelofelijk mooie uitdagingen voor de sport. Squash zien wij nog steeds als een ‘sleeping giant’. Samen sta je echt sterker, de centra en squashers zijn als het ware de motoren van onze sport. Samen kunnen we de sport echt gaan laten vliegen. Wij kijken dan ook uit naar 2021. Uiteraard zal het jaar nog moeilijk starten in een lockdown, maar perspectief is er zeker als het vaccinatieprogramma gaat beginnen. Als we dan weer langzaam kunnen openen kijken wij met vertrouwen naar de toekomst van Squash. Met de nieuwe samenwerkingen met centra en squashers, de nieuwe partnerships met o.a. DPD en met de uitbreiding van het bureau, zijn we klaar om de ingezette groei voort te zetten. Laten we hopen dat de sport snel weer open kan en we de oude en nieuwe activiteiten weer kunnen gaan opstarten.

Laten wij dan eindigen met het eerste perspectief van 2021. Namelijk dat we als Squashsport door NOC*NSF toegevoegd worden aan lijst met sporten die pilots mogen draaien binnen de nationale selectie en topsport competitie. Dit betekent dat een zeer beperkte groep vanaf 4 januari weer hun topsport trainingen kunnen hervatten. Voor de nationale selectie een mooi perspectief. Laten we hopen dat de rest van de squashsport snel kan volgen. Daar gaan wij als SBN ons wederom hard voor inzetten.

Namens het bestuur en bureau van Squash Bond Nederland, wens ik jullie allen een heel gelukkig, gezond en sportief 2021!

Tom Lucas

Squash Bond Nederland